تسنيم زيناتي: تعليم الصرف وفق مفاهيم النظرية الخليلية (حالة دراسية: طلاب السنة الأولى في قسم تعليم اللغة العربية)

تعليم الصرف وفق مفاهيم النظرية الخليلية (حالة دراسية: طلاب السنة الأولى في قسم تعليم اللغة العربية)


 

الملخص


 

يهدف البحثُ إلى معرفة أثر النظرية الخليلية في تعليم الصرف لطلاب اللغة العربية في السنة الأولى، باعتمادِ المنهجِ شبهِ التجريبي ذي المجموعتين،  المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية، وذلك بتطبيقٍ قبلي وتطبيق بعدي على كلتا المجموعتين، وتألفت عينة البحث من عينة مقصودة من طلاب السنة الأولى في كلية الآداب والعلوم الإنسانية في قسم اللغة العربية في جامعة دمشق، ولتحقيق هدف هذا البحث  أُعدت الأدوات الآتية:

·        بناء قائمةِ الإجراءاتِ اللسانيةِ المشتقة من مفاهيم النظرية الخليلية.

·        إعداد برنامجٍ تعليمي قائمٍ على مفاهيم من النظرية الخليلية، وقد صُمم وفق الإجراءات الآتية:

·        تصميمُ قائمة لتحليل محتوى مقررِ الصرف لطلاب السنة الأولى في كلية الآداب في قسم اللغة العربية.

·        تصميمُ قائمة بالأهداف التعليمية للبرنامج التعليمي.

·        إعداد اختبار تحصيلي لكلتا المجموعتين الضابطة والتجريبية.

وقد اعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي المُطبق على مجموعتين من طلاب السنة الأولى من قسم اللغة العربية بلغ عددهم (25) طالبًا في المجموعة التجريبية، و(25) طالبًا في المجموعة الضابطة، وتوصلت نتائج البحث إلى أثر البرنامج المصمم وفق النظرية الخليلية، ملخصة النتائج بالآتي:

1.     لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق القبلي لاختبار التحصيل المعرفي لمادة الصرف.

2.     يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي المباشر لاختبار التحصيل المعرفي لمادة الصرف.

3.     يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي المباشر لاختبار التحصيل المعرفي لمادة الصرف.

 

4.     يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي المباشر لاختبار التحصيل المعرفي  لمادة الصرف.


الكلمات المفتاحية: تعليم، صرف، النظرية الخليلية


 

Teaching the Cashier According to the Concepts of Khalili Theory

 

 

Case of First-year Students in the Arabic Language Department


 

Abstract


 

The research aims to learn about the impact of Khalili theory on the teaching of exchange to Arabic students in the first year by adopting the semi-experimental curriculum, according to the two-set pilot design Control Group and Pilot Group The research sample consisted of an intended sample of first-year students in the Faculty of Arts and Humanities of the Department of Arabic Language at Damascus University. In order to achieve the research's objective, the following tools were built:

·        Build a list of linguistic actions derived from the concepts of cellular theory.

·        The design of an educational programme based on concepts of modern biological theory, designed according to the following tools:

·        Design of the curriculum content analysis tool for first-year students at the Faculty of Arts in the Department of Arabic Language.

·        Designing a list of educational objectives for the educational programme.

·        Design a collectible test for both control and experimental groups.

The researcher relied on the semi-experimental curriculum applied to two groups of first-year students from the Arabic Language Department, numbering 25 students in the experimental group, and 25 students in the control group. The results of the research reached the impact of the program designed according to modern biological theory, summarizing the results as follows:

Search results:

1.   It is not a statistically significant difference between the average grades of the pilot group's students and the control group in the direct tribal application of the cognitive attainment test for drainage.

2.   We have a statistically significant difference between the average grades of the pilot group students and the control group in the direct remote application of the cognitive attainment test of the drainage material.

3.   We have a statistically significant difference between the average grades of the pilot group students in the direct tribal and remote applications and the cognitive attainment of the drainage subject.

 

4.   We have a statistically significant difference between the average students of the control group in direct tribal and remote applications and the cognitive attainment of drainage.



Keywords: Teaching, dispensing, Khalili theory


 

 



عداد الزوار / 95845325699 /